Bikefit

Den rigtige cykelposition har afgørende betydning for din præstation på cyklen, dette uanset om det er: 

Racercykel

Mountainbike (Video link) 

Tri/enkeltstartcykel 

..du kører på.

Det betyder ikke noget om du skal til DM i mountainbike, kører licens eller du cykler på arbejde tre gange om ugen.​

Korrekt indstilling af cyklen øger komforten og ydeevnen, reducerer skadesrisikoen og i sidste ende gør din cykeloplevelse langt bedre.​

Et bikefit hos Velofit, er opdelt i 4. faser.

  1. Interview
  2. Undersøgelse
  3. Selve cykeljusteringerne
  4. Testperiode.​
Vi tager udgangspunkt i dig din krop! Biomekanikken er vigtig at have kendskab til, men ikke en facitliste for hvordan du kan og bør sidde. Den er baseret på gennemsnitsberegninger, men vi har aldrig mødt en gennemsnitsperson, med hel neutral skadeshistorik. ​

Vi er nødt til at sætte os grundigt ind i hvem vi arbejder med. Din cykelerfaring, træning, målsætning og din skadeshistorik er meget afgørende for dit udgangspunkt og dermed det endelig resultat af cykelpositionen. Dernæst undersøgelsen, bevægelighed og mobilitet, samt styrke. Samtidigt er det yderst vigtigt at få kendskab til rytterens eventuelle skævheder og kropslige asymmetri.

Cyklen skal tilpasses til dig, det er dig der er i centrum, ikke tal og vinkler. Derfor foregår selve fittet meget som en samtale mellem rytter og fitter. Der analyseres og justeres, samt forklares grundigt hvorfor vi laver justeringerne og hvad der forventes af disse. 

Din feedback er vigtig. Det skal føles godt! Det må godt føles anderledes, men du skal overordnet gå ud af døren efter fittet med en rigtig god fornemmelse. Uanset om du er professionel eller motionist, så er din afslappethed eller komfort på cyklen central for ydeevnen. Får du ondt af at sidde på cyklen; foden, knæet, ryggen, så går det ud over ydeevnen og din cykeloplevelse. Man kan sagtens sidde aggressivt og stadig føle sig afslappet, hvis du har den nødvendige styrke og mobilitet.

Det betyder ikke noget om du skal til DM i mountainbike, eller du cykler på arbejde tre gange om ugen. Korrekt indstilling af cyklen øger komforten og ydeevnen, reducerer skadesrisikoen og gør cykeloplevelsen langt bedre. Et bikefit tager udgangspunkt i din krop! Hvor stor din bevægelighed er, din styrke og der tages højde for skævhed og asymmetri. Cyklen tilpasses til dig, i stedet for at du skal tilpasse dig cyklen. Der fokuseres på mange aspekter i bikefittet; ydeevne i form af kraftoverførelse, aerodynamik og komforten skal balanceres i forhold til hinanden, så positionen passer dig. 

​Fremgangsmåde:

  • Indledende samtale om din cykel- og sportshistorik, dine træningsvaner og mål for det kommende år
  • Grundig undersøgelse af din anatomi; bevægelighed, styrke og stabilitet
  • Din egen cykel monteres i en hometrainer, og vi analyserer din position og dine bevægelser imens du er aktiv
  • Vi indstiller de tre kontaktpunkter du har med cyklen; klamper, sadelposition og styret. Vi optimerer trådet ved at tilpasse skoen med korrekte såler og kiler - alt noteres, så du også kan bruge bikefittet på andre cykler
  • Vi finder din optimale aerodynamik og balance mellem power-overførslen og komfort
  • ​Varighed: ca. 120 min

    Pris 2500,-

    Prisen er inkl. opfølgning indenfor 30 dage efter dit bikefit.

Foredrag​

Book et skræddersyet foredrag omhandlende bikefit og træning til din virksomhed, lokale cykelklub eller lign.​

Foredraget kunne omhandle og besvare følgende spørgsmål.

Bikefit: Velofits fit-filosofi.

Hvad skal du være opmærksom på ved indstilling af cyklen?

Er der forskel på vinter- og sommer-setuppet?Klassiske skader og gener.

Skal cykling gøre ondt? Hvis ja, hvor og hvor meget?
Det får du med: Råd og vejledning til at optimere din power og ydeevne med simpel tiltag, samt mindre risiko for skader. Herunder fif til valg af den rigtig sadel og placering af klamper.

Træningsdel:

Generel vintertræningsopbygning og råd til forberedelserne til sæson 2017.

Hvad er rigtig og forkert i forhold til intervaller og intensitet?

Må jeg godt køre intervaller? Skal jeg kun køre LSD (Long Slow Distance)?

Going Slow Makes You Slow.

Kan jeg forbedre min udholdenhedsevne uden at køre langt?

Styrketræning:

Ja eller nej? Hvordan, hvorfor og hvor meget?

Kontakt os for yderligere info samt tilbud

Navigation​

Kontakt

​Velofit

Mejlgade 40

8000 Aarhus C

Tlf.: 22 85 23 11

Mail: info@velofit.dk

CVR: 39691922

Booking