test og træning​ Landevej og mtb

Velofit tilbyder personlig træningsvejledning tilpasset dit individuelle niveau. I vores personlige træningsprogrammer udnytter vi synergien mellem videnskabelig teori og praktisk erfaring på landevejen og MTB.

Du behøver ikke at have mange års erfaring med cykeltræning for at kunne følge et træningsprogram. Hvert program er personligt ud fra fysik, målsætning og livsstil. Vi stiller al vores ekspertise til rådighed for at sikre den rigtige træning til enhver målsætning.​

For at kunne lave et træningsprogram, skal der udføres en fysisk test for at kunne fastsætte præcise træningsniveauer.

Læs mere omkring træningspakken og pris på Club Velofit

Derudover skal du have:

Pulsur, cykelcomputer og gerne en kadencemåler.

​Hvis du træner med wattmåler, indikeres intensiteten også med watt.​

Laktattest

​Laktattests bliver i professionel cykelsport brugt til at fastlægge en cykelrytters fysisk, karakteristika, træningsniveauer og udarbejdelse af træningsprogrammer. For alle cykelryttere er det vigtigt at måle den ”anaerobe tærskel” (mælkesyregrænsen), eller bestemme en kurve der relaterer til watt, puls og laktat. Uanset niveau er denne laktatmåling eller kurve tæt forbundet med præstationer under træning eller cykelløb.

En laktattest er en afgørende faktor med hensyn til at tilpasse træningsniveauer, da de forskellige intensiteter flytter sig løbende i takt med at du bliver bedre. Testen bruges også til at vurdere selve potentialet som cykelrytter da den ”anaerobe tærskel” er meget afgørende i udholdenhedssport.

Testen køres på forskellige trin af 4 minutter bestemt ud fra watt. Efter hvert trin måles koncentrationen af laktat i blodet ved et lille prik i fingeren. Pulsen noteres sammen med det gennemsnitlige ”watt output” for de 4 minutter inden intensiteten øges med 25 watt for de næste 4 minutter​

Jo flere watt der skal trædes, jo højere er produktionen af laktat op til et kritisk niveau hvor produktionen er højere end kroppens evne til at omdanne og nedbryde laktaten. Den ”anaerobe tærskel” er det punkt hvor der er balance mellem laktat produktion og nedbrydning. Gennemsnitligt ligger det niveau på 4 mM/L, men med individuelle variationer på 3-6 mM/L.

En analyse af testen bestemmer både den ”aerobe” og ”anerobe tærskel” samt 4 træningsniveauer (let, medium, tærskel og super tærskel) ud fra både watt og puls.

Efter test tales der om specifikke guidelines for den fremadrettet træningen.

Pris 1200,-​

HVORFOR CORETRÆNING?

STYRKETRÆNING

Coretræning er et vigtigt element i at holde sig skadesfri. Coretræning i kombination med styrketræning, er samtidig også en central del i at optimere din ydeevne, uden at bruge mere tid på cyklen. Denne træning er specifikt målrettet cykelryttere og kræver ikke nødvendigvis medlemskab i det lokale fitnesscenter.

Mange cykelryttere døjer med rygsmerter, særligt fra lænderegionen. Dette er ofte relateret til dårlig corestyrke. Mange oplever lænderygsmerterne for første gang under hård træning eller konkurrence.​

Årsagen ligger ofte i at styrkeforholdet mellem benmusklerne og coremusklerne ikke er i balance og coremusklerne ikke kan varetage stabiliteten af ryggen, når benmusklerne yder maksimalt under cykling! Har du svage coremuskler, samtidigt med et ikke optimalt bikefit, så kommer ryggen hurtigt under pres på cyklen og kan reagere med smerte! Er man først kommet ind i et "ondt" mønster, kan det være meget svært at bryde, fordi smerterne ofte kommer til udtryk et helt andet sted, end der, hvor årsagen til smerterne i virkeligheden ligger. ​En grundig analyse af hvilke muskler der skal styrkes og hvilke muskler der skal strækkes er nøglen her. Vi sammensætter et program og vejleder dig grundigt i udførelsen af specifikt udvalgte øvelser.​​

Vi anbefaler styrketræning som et middel til at optimere din styrke på cyklen. Vi sammensætter et program til dig, der tager højde for dig som cykelrytter og din målsætning. 

Erfaring og rolig fremgang er meget vigtige faktorer, for at bygge et godt fundament, som du kan udvikle og optimere din power på cyklen fra. Øvelserne kan være baseret på træning i et fitnesscenter, men kan også udføres udelukkende med egen kropsvægt.​

Tilvalg​

Ekstra laktattest

1000,- DKK​

Ekstra opfølgning

150,- DKK​

CORE/STYRKE PROGRAM INKL. PERSONLIG GENNEMGANG

Første gang

550,- DKK​

Opfølgning

375,- DKK​

Personlig træning i 60 minutter

500,- DKK​

Navigation​

Kontakt

​Velofit

Sydhavnsgade 7, 2 sal. 

Indgang fra baggården

8000 Aarhus C

Tlf.: 24 77 75 72

Mail: info@velofit.dk

CVR: 33727089

Booking