Kom SMART fra start

Har du allerede gjort dig tanker om mål for efteråret eller den kommende sæson.

Det er en glimrende ide, at tænke grundigt over dine kommende mål, således du eller din træner, har optimale betingelser for at planlægge forløbet frem mod målet/målene.

Der findes ikke noget dårligt tidspunkt, at gøre dette på. Måske har du allerede valgt nogle løb ud, som står højt på din prioriteringsliste. Det er godt! Få dig meldt til, for så er du allerede et skridt nærmere på, at nå målet, og konkrete mål er vejen frem!

Inden du eller din træner går i gang med din træningsplan, er det smart at kende til denne simple model indenfor målsætning. Modellen kaldes den ”SMARTE” model.

S: Specifikt

Hvad vil du opnå? Det skal være konkret og detaljeret.

Eksempel: Jeg ønsker at køre La Marmotte.

M: Målbart

Eksempel: Jeg ønsker at gennemføre på en bestemt tid.

A: Accepteret og Attraktivt

Tanker: Er din familie og venner med på ideen om dit mål? Er der opbakning til det? Er det noget du synes er personligt attraktivt, dvs. Gør det noget godt for dig? Det skal med andre ord ikke være noget du gør for din nabo eller fordi du føler dig tvunget til det.

R: Realistisk

Dit mål skal være realistisk, da det ellers blot er en drøm.

Eksempel: Er du f.eks. 45 år og vejer lidt for meget, vinder du ikke Tour de France næste år. Måske kan du bruge tidligere løb eller oplevelser, som guideline for din kommende målsætning, således at du sikrer di,g at den bliver realistisk. Har du eksempelvis kørt La Marmotte på 8t15min, kunne det være en realistisk målsætning at komme under 8t.

T: Tidsbestemt

Eksempel: En konkret dato.

Desuden er det godt at have kortsigtede mål, som ligger til grund for det langsigtede mål. Således kan hente små sejre undervejs i processen, som vil virke motiverende og som kan hjælpe dig med at justere planen undervejs.

E: Evaluering

Eksempel: Er du på rette vej?

I processen, bør du også have fokus på at få evalueret din træning, form og delmål frem mod hovedmålet. F.eks. kan dette gøres med en test - typisk hver 2. - 3. måned alt efter behov.

S: Specifikt, konkret og deltaljeret (hvad vil du?)

M: Målbart (tid, test, distancen, placering)

A: Accepteret/attraktivt (er det et må DU har lyst til at opnå, ikke noget du er tvunget til)

R: Realistisk (indenfor personlige rammer)

T: Tidsorienteret (langsigtet og kortsigtet)

E: Evaluering (evaluer delmål/test på vejen frem mod hovedmålet)

Navigation​

Kontakt

​Velofit

Sydhavnsgade 7, 2 sal. 

Indgang fra baggården

8000 Aarhus C

Tlf.: 24 77 75 72

Mail: info@velofit.dk

CVR: 33727089

Booking